Jaki napęd do bramy garażowej

2018-06-20
Jaki napęd do bramy garażowej

JAK WŁAŚCIWIE DOBRAĆ NAPĘD DO BRAMY GARAŻOWEJ?

Prawidłowy dobór automatu do bramy garażowej może okazać się nie lada wyzwaniem nie tylko dla klienta, jak również dla samego instalatora. Jaki automat dobrać, aby brama się płynnie otwierała, nie zacinała bez powodu, aby była funkcjonalna, bezawaryjna i bezpieczna?

Postaramy się w kilku punktach pomóc Państwu w doborze właściwego sprzętu.

1. Czy każdą bramę garażową da się zautomatyzować?

Większość bram można zautomatyzować bez większych problemów. Niezależnie, czy to będzie brama uchylna, czy segmentowa – pozostaje kwestia doboru mocy siłownika zgodnie z parametrami technicznymi bramy. Automaty bramowe są zarówno do samodzielnego montażu, jak i do montażu przez autoryzowanych partnerów np. firmy Nice lub Somfy. Podczas wyboru automatyki przedstawić należy sprzedawcy szczegółowe informacje dotyczące m. in. przeznaczenia, sposobu i częstotliwości użytkowania bramy oraz jej wagę. Te informacje są niezbędne aby dobrać właściwy automat, dzięki któremu brama będzie pracowała płynnie i bez zakłóceń.

2. Jaki typ napędu wybrać?

Nie ma uniwersalnego rozwiązania do automatycznego otwierania bramy garażowej. Większość napędów skonstruowana jest w podobny sposób. Wyróżnić jednak można dwa typy napędów:

  • montowane na wale bramy,
  • napędy ciągnące.

Pierwszy rodzaj jest spotykany przy bramach przemysłowych i montowany jest z boku bramy przy sprężynach wyważających, jednak nie wszystkie bramy są przystosowane do tego typu rozwiązań. Napęd ciągnący może być montowany zarówno do bram uchylnych, jak i segmentowych. Jest to najpopularniejsze rozwiązanie w instalacjach przydomowych. Modele różnią się siłą uciągu oraz maksymalną powierzchnią bramy z jaką mogą współpracować.

3. Intensywność użytkowania.

Przed zakupem należy zdefiniować jaka będzie intensywność pracy: przydomowa (do 30 cykli/dobę) czy intensywna (powyżej 30 cykli) oraz ilu będzie docelowych użytkowników. We wspólnotach mieszkaniowych, na wielostanowiskowych zamykanych parkingach, napęd dedykowany do pracy przydomowej szybko by się zużył, gdyż ilość cykli do wykorzystania na dobę wykorzystana będzie w ciągu kilku godzin.

4. Napędy do bram garażowych a hałas?

Jeżeli zależy Ci na bezgłośnej pracy napędu (rozwiązanie, które szczególnie sprawdzi się, gdy Twoja sypialnia znajduje się tuż nad garażem), wybrać należałoby automat z paskiem kevlarowym, który przenosi działanie silnika na bramę.

Można się też zdecydować na napęd przenoszony za pomocą łańcucha. Ten drugi generuje znacznie większy hałas i dedykowany jest do garaży wolno stojących.

5. Brak prądu i co dalej?

Automatyka garażowa musi być wyposażona w system awaryjnego wysprzęglenia siłownika i możliwość ręcznego otwarcia bramy w przypadku braku zasilania. Mechanizm awaryjnego otwarcia jest podobny u większości producentów: aby odblokować bramę należy pociągnąć za linkę od wewnątrz garażu.

W sytuacji gdy nie ma alternatywnego wejścia do garażuj należy wykorzystać mechanizm wysprzęglania z zewnątrz. Odpowiednie połączenie zamka (klamki) z napędem pozwala na odłączenie napędu od bramy z zewnątrz garażu. Nie każda brama umożliwia takie rozwiązanie dlatego warto to sprawdzić przed podjęciem decyzji o zakupie.

6. Samodzielny montaż czy montaż przez autoryzowanego partnera?

Część producentów automatyki wymaga, aby montaż był wykonany przez autoryzowanego partnera, który fachowo zamontuje napęd, zgodnie z wytycznymi producenta np. SPIN2

Jest jednak szeroka gama produktów do samodzielnego montażu np. ARM100, GD0N, które klient może zamontować, nie tracąc przy tym gwarancji, ważne jest by zamontować zgodnie z opisem w instrukcji obsługi i montażu.

7. Dwa napędy jeden pilot?

Producenci automatyki oferują funkcjonalne rozwiązania – jednym pilotem można obsłużyć dwie bramy np. skrzydłową i garażową. Jeśli napędy są od różnych dostawców należy zamontować specjalny radioodbiornik przy jednym z napędów bramy.

8. Bezpieczeństwo napędów do bram garażowych.

Dobrej klasy napęd np. Nice, Somfy, FAAC, posiadają elektroniczną kontrolę ruchu bramy. W przypadku natrafienia na przeszkodę elektronika rejestruje to zdarzenie i odwraca ruch bramy w kierunku otwierania. Siła z jaką napęd będzie działał na przeszkodę jest w większości napędów regulowana specjalnym pokrętłem (potencjometrem).

9. Fotokomórki, czy warto montować?

Funkcjonalnym staje się zastosowanie fotokomórek. Fotokomórka jest urządzeniem, które blokuje ruch bramy w przypadku kiedy w świetle bramy znajduje się przeszkoda. Jeśli zestaw nie jest wyposażony w fotokomórki brama uderzy w przeszkodę i w zależności od typu siłownika albo odwróci kierunek pracy albo będzie próbowała dalej się zamykać (system bezpieczeństwa amperometrycznego). Jedna i druga sytuacja jest niedopuszczalna, gdyż ewentualna kolizja bramy z samochodem doprowadzi do uszkodzenia karoserii, a naprawa będzie nieporównywalnie droższa niż komplet fotokomórek.

Przykładowy film montażu bramy garażowej

Pokaż więcej wpisów z Czerwiec 2018
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Rozumiem
pixel