Jaki napęd do bramy przesuwnej

2018-07-30
Jaki napęd do bramy przesuwnej

JAK WŁAŚCIWIE DOBRAĆ NAPĘD DO BRAMY PRZESUWNEJ?

Prawidłowy dobór automatyki do bramy przesuwnej może okazać się nie lada wyzwaniem nie tylko dla klienta, jak również dla samego instalatora. Atutem bram przesuwnych jest fakt, że otwierają się one wzdłuż ogrodzenia, a nie przed siebie. Nie wymagają zatem tak wiele wolnej przestrzeni co bramy skrzydłowe. Kolejną wartością dodaną bram przesuwnych jest fakt, że nie ma ryzyka popchnięcia skrzydła przez nagły podmuch wiatru, niezależnie od wypełnienia. Zaspa śniegu również nie jest dużym utrudnieniem dla bramy przesuwnej. Postaramy się w kilku punktach pomóc Państwu w doborze właściwego zestawu.

1. INTENSYWNOŚĆ UŻYTKOWANIA

Przed zakupem należy zdefiniować jaka będzie intensywność pracy: przydomowa (do 30 cykli/dobę) czy intensywna (powyżej 30 cykli) oraz ilu będzie docelowych użytkowników. We wspólnotach mieszkaniowych, na wielostanowiskowych zamykanych parkingach, napęd dedykowany do pracy przydomowej szybko zużyłby się, gdyż ilość cykli do wykorzystania na dobę wykorzystana będzie w ciągu kilku godzin. Siłowniki do pracy intensywnej, wręcz przemysłowej, muszą być zdecydowanie mocniejsze, od tych montowanych w prywatnych posesjach. Wybierając z oferty napęd np. firmy NICE świetnym wyborem będzie siłownik ROBUS600 lub ROAD400.

2. CIĘŻAR BRAMY ORAZ JEJ SZEROKOŚĆ

Obok częstotliwości użytkowania niezwykle istotnymi parametrami są ciężar bramy oraz jej szerokość. Waga nie może być bliska granicy mocy wyznaczonej przez producenta danego modelu siłownika, gdyż wówczas mechanizm będzie pracował na granicy przeciążenia. Max waga skrzydła określona jest zawsze w specyfikacji automatu. Zaleca się wybór automatyki do bram o około 30-40% cięższych niż rzeczywista waga skrzydła. Wiele też zależy od warunków atmosferycznych – silne mrozy sprzyjają gęstnieniu smaru w przekładniach, co daje efekt zwiększonych oporów tarcia podczas pracy siłownika, również zwiększony opór stawiają rolki, wózki zastosowane na bramie. Podobnie sprawa wygląda w przypadku szerokości bramy i światła wjazdu. Producenci zawsze określają jakiej długości wjazd obsłuży siłownik.

3. 230V CZY 24V – jaki silnik wybrać?

Należy dobrze zastanowić się przed zakupem automatu. Starsze konstrukcje napędów z silnikami 230V często nie posiadają zwalniania przy końcach pracy oraz regulacji prędkości. Są także znacznie głośniejsze w porównaniu do wersji z silnikami 24V. Silniki 24V gwarantują cichą i płynną pracę.

Silniki 24V są przystosowane do pracy intensywnej, natomiast automaty wyposażone w silnik zasilany napięciem 230V jest bardzo mocny i wytrzymały – stosujemy je głównie do ciężkich bram, ale nie otwieranych zbyt często.

4. JAKA LISTWA ZĘBATA? STALOWA CZY NYLONOWA?

Na rynku występują zarówno listwy plastikowe (nylonowe), jak i stalowe. Listwa zębata przenosi całą siłę wygenerowaną przez siłownik na bramę. Zbrojone listwy nylonowe posiadają wzmocnienie tylko w górnej części, natomiast zęby, elementy najbardziej narażone na uszkodzenia nie są wzmacniane. Polecane są do lżejszych bram, natomiast do bram o wadze pow. 500 kg zaleca się wykorzystanie listwy stalowej. Listwy nylonowe gwarantują zdecydowanie cichsze prowadzenie bramy.

Prawidłowo zamontowana listwa stalowa będzie zdecydowanie bardziej trwała i praktycznie niezniszczalna. Musimy pamiętać, ze listwa nie może być osadzona na kole „na ciasno”. Luz między listwą zębata, a kołem zębatym ma wynosić od 1 do 2 mm. Pamiętajmy, że listwę zębata musimy zamontować średnio o 10% więcej niż szerokość wjazdu.

5. JAKIEGO PRODUCENTA WYBRAĆ NAPĘD?

Bardzo trudno jest wskazać na rynku jedną czy dwie firmy, które produkują najlepsze napędy. Większość markowych napędów, zamontowanych zgodnie z zaleceniami producenta, będzie spełniała swoje zadanie przez długie lata. Warto inwestować w markowy napęd. Firmy z ugruntowaną pozycją na rynku posiadają własne serwisy i magazyny części zamiennych a ryzyko zniknięcia z rynku polskiego jest minimalne. Chętnie wskazujemy naszym klientom firmy NICE lub Somfy.

Jeśli ktoś czuje się na siłach, aby samodzielnie zamontować napęd wówczas polecamy niezwykle praktyczne napędy LEW.

6. SAMODZIELNY MONTAŻ CZY MONTAŻ PRZEZ AUTORYZOWANEGO PARTNERA?

Część producentów automatyki wymaga, aby montaż był wykonany przez autoryzowanego partnera, który fachowo zamontuje napęd zgodnie z wytycznymi producenta np. ROBUS600. Jest jednak szeroka gama produktów do samodzielnego montażu np. SL10S, LW550, które klient może zamontować, nie tracąc przy tym gwarancji, ważne jest by zamontować zgodnie z opisem w instrukcji obsługi i montażu.

7. CZY WARTO KUPIĆ FOTOKOMÓRKI?

Zdecydowanie tak! Fotokomórka jest urządzeniem, które blokuje ruch bramy w przypadku kiedy w świetle bramy znajduje się przeszkoda. Jeśli zestaw nie jest wyposażony w fotokomórki brama uderzy w przeszkodę i w zależności od typu siłownika albo odwróci kierunek pracy albo będzie próbowała dalej się zamykać (system bezpieczeństwa amperometrycznego). Jedna i druga sytuacja jest niedopuszczalna gdyż ewentualna kolizja bramy z samochodem doprowadzi do uszkodzenia karoserii, a naprawa będzie nieporównywalnie droższa niż komplet fotokomórek.

8. CZY INWESTOWAĆ W LAMPĘ SYGNALIZACYJNĄ?

Również zdecydowanie tak! Lampa sygnalizacyjna nie jest wymagana. Jej zastosowanie ma charakter informacyjny (ostrzegawczy) o pracy siłownika (ruchu bramy). Często sygnały świetlne lampy sygnalizują problemy uniemożliwiające poprawne działanie napędu (sygnały w różnej liczbie i o różnej częstotliwości). W przypadku napędów montowanych na prywatnych posesjach decyzję o jej instalacji podejmuje zlecający, natomiast w przypadku bram przemysłowych użytkowanych przez większą liczbę osób montaż lampy jest praktycznie niezbędny.

9. NIE MA PRĄDU I CO DALEJ?

Wszystkie siłowniki na rynku posiadają możliwość odblokowania ręcznego w przypadku braku prądu. Zazwyczaj odbywa się to za pomocą dostarczonego z napędem specjalnego klucza. W niektórych napędach klucz ten jest uniwersalny, w innych indywidualny. Brama automatyczna, do której prąd zostanie odcięty nie zwalnia się automatycznie - dalej jest zablokowana w związku z czym próba dostania się na posesję przez odcięcie prądu od bramy zakończy się niepowodzeniem. Jeśli jest to możliwe warto zadbać o inny rodzaj wejścia (np. osobną furtkę). Niektóre automaty bramowe umożliwiają zamontowanie akumulatorów awaryjnych, które w razie braku zasilania 230 V umożliwiają awaryjne otwarcie/zamknięcie bramy bez potrzeby odblokowania ręcznego.

Przykładowe filmy pracy i montażu napędów do bram przesuwnych

PODSUMOWANIE

Kierując się powyższymi wskazówkami na pewno uda się Państwu dobrać właściwy sprzęt. Nie zapominajcie jedynie, że tylko poprawnie zamontowana brama i siłownik zapewnią gwarancję komfortu użytkowania.

Pokaż więcej wpisów z Lipiec 2018
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Rozumiem
pixel